internationalconference1

Следующая LXXXVI Международная научно-практическая конференция Конференция «European Research: Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные исследования: инновации в науке, образовании и технологиях» издаётся в США, проводится (London, Great Britain) состоится - 26.11.2024 г. Статьи принимаются до 25.11.2024 г.

Если Вы хотите напечататься в ближайшем номере, не откладывайте отправку заявки. Потратьте одну минуту, заполните и отправьте заявку в Оргкомитет конференции.




Ibragimova D.J., Akramova G.R.

Ibragimova Dinara Jabbor qizi – Student,

 DIRECTION: PRIMARY EDUCATION;

Akramova Gulbahor Renatovna - Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

 DEPARTMENT OF THEORY OF PRIMARY EDUCATION,

 BUKHARA STATE UNIVERSITY,

BUKHARA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: the article discusses the methodology of working on works on the theme of childhood in the lessons of literary reading, which contributes to solving the problems of the literary development of a younger student. Working with works on the theme of childhood in elementary school, the teacher needs to teach children to see the author's position, to master the artistic idea of the work. Fundamentally important to achieve this goal is a scientifically based approach to the selection of works. We have developed criteria for such selection.

Keywords: theme of childhood, literary development, selection criteria for works devoted to the theme of childhood.

Ибрагимова Д.Ж., Акрамова Г.Р.

Ибрагимова Динара Жаббор кизи - студент,

направление: начальное образование;

Акрамова Гулбахор Ренатовна - кандидат педагогических наук, доцент,

 кафедра теории начального образования,

 Бухарский государственный университет,

г. Бухара. Республика Узбекистан

Аннотация: в статье рассматривается методика работы над произведениями по теме детства на уроках литературного чтения, способствующая решению задач литературного развития младшего школьника. Работая с произведениями на тему детства в начальной школе, педагогу необходимо учить детей видеть авторскую позицию, осваивать художественную идею произведения. Принципиально важным для достижения поставленной цели является научно обоснованный подход к отбору произведений. Нами были разработаны критерии такого отбора.

Ключевые слова: тема детства, литературное развитие, критерии отбора произведений, посвящённых теме детства.

Список литературы / References

  1. Акрамова С.Р. Общность семантики узбекско-таджикских лексем в стихотворениях Джамаля Камала. № 2 (2021): Образование и инновационные исследования. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.interscience.uz/index.php/home/article/view/69/ (дата обращения: 14.03.2022).
  2. Акрамова Г.Р. Эффективные методы развития критического мышления у учащихся [Effective methods for developing critical thinking in students] // international scientific review of the problems of pedagogy and psychology (Boston, USA - 19 April, 2018). [Электронный ресурс]. Режим доступа:https://scientific-conference.com/h/sborniki/pedagogicheskie-nauki2/1078-effectivehtml/ (дата обращения: 14.03.2022).

Ссылка для цитирования данной статьи 

internationalconference copyright    

Полная ссылка для цитирования на русском языке. Ibragimova D.J., Akramova G.R. METHODOLOGY FOR THE FORMATION OF LITERARY CONCEPTS AMONG STUDENTS IN READING LESSONS IN PRIMARY GRADES // European  research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research: Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд. науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С. {см. сборник}.

Краткая ссылка для цитирования на русском языке. Ibragimova D.J., Akramova G.R. METHODOLOGY FOR THE FORMATION OF LITERARY CONCEPTS AMONG STUDENTS IN READING LESSONS IN PRIMARY GRADES // European research  №1(75). 2022 С. {см. сборник}.

 internationalconference6

Nazirova G.K., Mirzaeva S.R.

Nazirova Guzal Komildzhanovna - Master,

SPECIALTY: PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY,

FACULTY OF PEDAGOGY;

Mirzaeva Sayyora Rustamovna - Associate Professor,

DEPARTMENT OF PEDAGOGY AND PSYCHOLOGY,

CHIRCHIK STATE PEDAGOGICAL INSTITUTE,

 CHIRCHIK, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: the study of children's health problems in our time is of particular relevance. Health, in essence, should become the first human need. But the ways and means of satisfying this need are complex, specific, personalized, contradictory, mediated in nature and do not always lead to the necessary and desired result. Therefore, the most important role, first of all, is played by the education in each member of society of an attitude to health as the main human value, as well as the study of the basic principles and factors of a healthy lifestyle, the development of a methodology for putting them into practice and mastering by people.

Keywords: healthy lifestyle, personality formation, motor activity, physical activity, health factors.

Назирова Г.К., Мирзаева С.Р.

Назирова Гузал Комилджановна – магистр,

специальность: педагогика и психология, факультет педагогики;

Мирзаева Сайёра Рустамовна - доцент,

кафедра педагогики и психологии,

 Чирчикский государственный педагогический институт,

г. Чирчик, Республика Узбекистан

Аннотация: изучение проблем детского здоровья в наше время приобретает особую актуальность. Здоровье, в сущности, должно стать первейшей потребностью человека. Но пути и способы удовлетворения этой потребности носят сложный, специфический, персонифицированный, противоречивый, опосредованный характер и не всегда приводят к необходимому и желательному результату. Поэтому важнейшую роль, в первую очередь, играет воспитание у каждого члена общества отношения к здоровью как главной человеческой ценности, а также изучение основных принципов и факторов здорового образа жизни, разработка методологии внедрения их в практику и освоения людьми.

Ключевые слова: здоровый образ жизни, формирование личности, двигательная активность, физическая активность, факторы здоровья.

Список литературы / References

  1. Абрамова Г.С. Возрастная психология. Учебник для студентов вузов. Изд., 6-е., перераб. и доп.. М.: Академический Проект, 200 704 с.
  2. Абу Али ибн Сино. Тиб қонунлари. Уч жилдлик сайланма. Тошкент: Фан, 453 с.
  3. Анн Л.Ф. Психологический тренинг с подростками. СПб.: Питер-Пресс, 2008. 272 с.
  4. Вишнякова Н.Ф. Креативная психопедагогика. Минск, 1996. Ч. 1. 240 с.

Ссылка для цитирования данной статьи 

internationalconference copyright    

Полная ссылка для цитирования на русском языке. Nazirova G.K., Mirzaeva S.R. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FACTORS IN THE FORMATION OF A HEALTHY LIFESTYLE AMONG SCHOOLCHILDREN // European  research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research: Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд. науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С. {см. сборник}.

Краткая ссылка для цитирования на русском языке. Nazirova G.K., Mirzaeva S.R. PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FACTORS IN THE FORMATION OF A HEALTHY LIFESTYLE AMONG SCHOOLCHILDREN // European research  №1(75). 2022 С. {см. сборник}.

 internationalconference6

Muhammadiyeva F.T. 

Muhammadieva Feruza Turakulovna – Teacher, DEPARTMENT OF PRESCHOOL EDUCATION, PEDAGOGICAL INSTITUTE  TERMEZ STATE UNIVERSITY, TERMЕZ, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: this article provides experience in developing the cognitive abilities of older preschoolers through experimental research activities in the form of a project "What objects are made of." In the course of this project, preschoolers get acquainted with the materials from which the objects of the immediate environment are made, their properties and qualities, the history of their appearance and their use by humans. The implementation of the project is carried out through different types of activities: cognitive-research, experimental-experimental, gaming, artistic and productive.

Keywords: experimental activity, preschoolers.

Мухаммадиева Ф.Т. 

Мухаммадиева Феруза Турақуловна - преподаватель, кафедра дошкольного образования, Педагогический институт

 Термезский государственный университет, г. Термез, Республика Узбекистан

Аннотация: в данной статье представлен опыт по развитию познавательных способностей старших дошкольников посредством опытно-исследовательской деятельности в форме проекта «Из чего сделаны предметы». В ходе данного проекта дошкольники знакомятся с материалами, из которых изготовлены предметы ближайшего окружения, их свойствами и качествами, историей их появления и применением их человеком. Реализация проекта осуществляется через разные виды деятельности: познавательно-исследовательскую, опытно-экспериментальную, игровую, художественно-продуктивную.

Ключевые слова: экспериментальная деятельность, дошкольники.


Список литературы / References

  1. Усманова Саодат Эркиновна. Возможности использования мультимедийных компьютерных программ в развитии детей дошкольного возраста. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=46438589/ (дата обращения: 15.03.2022).

Ссылка для цитирования данной статьи 

internationalconference copyright    

Полная ссылка для цитирования на русском языке. Muhammadiyeva F.T.  TECHNOLOGY FAMILIARIZATION OF PRESCHOOLERS WITH VARIOUS MATERIALS THROUGH COGNITIVE RESEARCH ACTIVITIES // European  research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research: Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд. науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С. {см. сборник}.

Краткая ссылка для цитирования на русском языке. Muhammadiyeva F.T. TECHNOLOGY FAMILIARIZATION OF PRESCHOOLERS WITH VARIOUS MATERIALS THROUGH COGNITIVE RESEARCH ACTIVITIES // European research  №1(75). 2022 С. {см. сборник}.

 internationalconference6

Mamatmuminova M.G. 

Mamatmuminova Mukhabbat Gafforovna – Lecturer, DEPARTMENT OF PRESCHOOL EDUCATION, PEDAGOGICAL INSTITUTE TERMEZ STATE UNIVERSITY, TERMЕZ, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: this article reveals the universal possibilities of children's animation in the process of teaching and educating preschoolers. The conditions for the organization of children's animated films are also highlighted. The experience of creating a cartoon on the topic "Rules of the road" is described, the main stages are highlighted with a detailed description of the activities and the necessary equipment. The creation of an animated film is, in fact, the integration of educational areas: cognitive, artistic and aesthetic, speech.

Keywords: children's animation, preschoolers, comprehensive development.

Маматмуминова М.Г.

Маматмуминова Мухаббат Гаффоровна – преподаватель, кафедра дошкольного образования, Педагогический институт Термезский государственныйуниверситет, г. Термез, Республика Узбекистан

Аннотация: в данной статье раскрыты универсальные возможности детской мультипликации в процессе обучения и воспитания дошкольников. Также выделены условия для организации создания детских мультипликационных фильмов. Описан опыт работы по созданию мультфильма на тему «Правила дорожного движения», выделены основные этапы с подробным описанием деятельности и необходимого оборудования. Создание мультипликационного фильма это, по сути, интеграция образовательных областей: познавательной, художественно-эстетической, речевой.

Ключевые слова: детская мультипликация, дошкольники, всестороннее развитие.

Список литературы / References

  1. Бердиева Х.М., Шаманов М.Х., Абдураҳмонова Р.Х., Гулбоева Б.Н. Технология и методика обучения учащихся общеобразовательных школ // Студенческий вестник: электрон. научн. журн., 2018. № 29(49). [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://internauka.org/journal/stud/herald/49/ (дата обращения: 10.03.2022).

Ссылка для цитирования данной статьи 

internationalconference copyright    

Полная ссылка для цитирования на русском языке. Mamatmuminova M.G. FEATURES OF THE USE OF ANIMATION IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF PRESCHOOLERS // European  research № 1(75) / Сб. ст. по мат. «European Research: Innovation in Science, Education and Technology/Европейские научные исследования: инновации в науке, образовании и технологиях»: LXXV межд. науч.-практ. конф. (Лондон. 16 марта, 2022). С. {см. сборник}.

Краткая ссылка для цитирования на русском языке. Mamatmuminova M.G. FEATURES OF THE USE OF ANIMATION IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF PRESCHOOLERS // European research  №1(75). 2022 С. {см. сборник}.

 internationalconference6